Lezen op de ‘automatische piloot'

We doen het allemaal zonder erbij stil te staan. Alleen, daardoor kun je nog wel eens iets over het hoofd zien. Wat ik daarmee bedoel? Lees maar eens de onderstaande zinnetjes over huizen en vogels. Zie je wat 99,9% van de mensen niet ziet?

Er staat een foutje in. Heb jij het gezien? Zo niet, lees nog maar eens. Het duurt misschien even, maar als het goed is, zie je de dubbele ‘de de’ in de tekst over de vogels. Hoe komt het toch dat je dit in eerste instantie over het hoofd ziet en het pas na een paar keer lezen wél ontdekt? Ik kan me voorstellen dat je dat knap irritant vindt. Zeker als je je bedenkt dat een kind van zes zoiets wel leest. Wees gerust: het is niet erg dat je er over heen leest. Dat doet namelijk 99,9% van de mensen. We lezen op de ‘automatische piloot’ zodat we snel iets kunnen lezen en weten waar het over gaat.

Hakken en plakken

Maar waarom ziet een kind van zes dit wel? Simpelweg omdat kinderen leren lezen door hardop te spreken en een zin in stukjes te hakken en te plakken. Na verloop van tijd gaan we ‘stil’ lezen. En daarmee lezen we op de ‘automatische piloot’ en letten we vooral op context en lengte van woorden.

Lezen zonder klinkers

Je hersenen zijn zelfs zo getraind dat je woorden kunt lezen zonder klinkers of woorden die niet kloppen. Dat gaat goed, zolang de begin- en eindletter van een woord maar op de juiste plek staan. Zelfs halve zinnen kun je lezen. Knap toch van je hersenen?

Snel, sneller, snelst

Ben je snel afgeleid als je leest en denk je aan kleine dingen als ‘ik moet nog bellen’ of ‘wat zullen we eten vanavond?’. Dat komt omdat je hersenen zich vervelen. Je gebruikt immers maar een klein deel ervan. Hoe sneller je gaat lezen hoe harder je hersenen moeten werken en op de ‘automatische piloot’ overschakelen. Zo kun je wel drie tot vier keer sneller lezen én begrijpen. Sterker nog, door sneller te lezen, ben je veel geconcentreerder en zal je minder snel afgeleid worden. Vergelijk dit maar met een autorit: wanneer kijk je op je telefoon? Als je volgas rijdt of in de file staat….?

Wil je ook veel sneller lezen met meer focus en tekstbegrip? Bekijk onze cursus snellezen. In een dag leren we je veel sneller lezen en geheugentechnieken om de informatie blijvend te onthouden. De technieken van het snellezen werken ook erg goed bij dyslexie.

 

 

Onze cursussen snellezen

  • Cursus snellezen

    Open training

    9.3
    1 dag max. 10 3 aankomende data

    De open training snellezen wordt gehouden op verschillende locaties door heel Nederland. In kleine groepen van maximaal 10 deelnemers is er volop aandacht en interactie.

  • Cursus snellezen

    Incompany

    9.3
    1 dag max. 10 certificaat

    Wij maken graag een cursus op maat voor jou en je collega's. Je geeft je wensen en ideeën aan en wij zorgen voor een voorstel passend bij jullie branche en behoeften.

  • Cursus snellezen

    Voor de ondernemingsraad

    9.3
    1 dag of dagdeel max. 10 certificaat

    Snellezen helpt je als lid van de ondernemingsraad grote hoeveelheden informatie veel sneller te verwerken. We leren je begrijpend snellezen, zodat je de gelezen informatie ook beter kunt onthouden.

  • Cursus snellezen

    Voor raadsleden

    9.3
    3 uur max. 25 certificaat

    In deze tijd waarin raadsleden veel informatie digitaal aangeleverd krijgen, is snellezen vanaf de iPad een must! In deze training leer je begrijpend snellezen vanaf je beeldscherm/iPad.

  • Cursus snellezen

    Workshop

    9.3
    2 tot 4 uur max. 20 certificaat

    Een workshop snellezen duurt gemiddeld 2 tot 4 uur. Aan de hand van jullie wensen, maken we graag een workshop snellezen op maat. Dit kan ook in de avond of als onderdeel van een teamdag. De boeken die we gebruiken voor de leesoefeningen tijdens de workshop snelezen kunnen we ook laten aansluiten bij actuele onderwerpen zodat het mes aan 2 kanten snijdt.

  • Cursus snellezen

    Privétraining bij dyslexie

    9.3
    3 x 1 uur 1 op 1 certificaat

    Met snellezen leer je op een andere manier lezen, waardoor dyslexie je minder of niet meer hindert. En zo wordt werken en/of studeren ondanks dyslexie een stuk makkelijker.